
De'Longhi în Nord-Vest
Incursiunea De'Longhi ca investitor în România este una din poveștile de succes ale regiunii Nord-Vest, de la intrarea pe piață în 2012, în Jucu – Cluj, până la noile capacități industriale de lângă Salonta (Bihor) și din Satu Mare.
Am dorit să aflăm ce stă în spatele acestei dezvoltări durabile, care sunt pașii următori și ce lecții cuprinde acesta dezvoltare de prestigiu.
Despre acestea și multe altele am povestit recent cu Carmen Petcu, General Manager De'Longhi România.
Despre decizia de investiție în România
De'Longhi s-a stabilit inițial la Jucu, Cluj sub semnul unei întâmplări norocoase, achiziția uzinei construită de Nokia disponbilă spre vânzare la acea vreme.
Procesul de implementare și dezvoltare
Între timp, producătorul de espressoare și alte electrocasnice mici a ajuns în România la o cifră de afaceri anuală de peste 2 miliarde de lei, livrând an de an milioane de aparate. Creșterea a avut un ritm sustinut, de la cei aproximativ 100 de angajați de la Jucu în 2013 și până la cei peste 4000 de acum. Uzina de la Jucu este in continuare cea mai mare din România.
Rezultate bune, robuste în timp, au susținut cu siguranța dezvoltarea și creșterea portofoliului de produse, investițiile în tehnologie și capacitate. Echipa română dezvoltă astăzi local proiecte alături de furnizori de încredere, în automatizări, dezvoltare industriale, IT.
„Da, e competiție, câteodată pe piață e greu să găsești anumite competențe”, recunoaște Carmen Petcu. „Zic totuși că s-au mai așezat lucrurile, a trecut iureșul saltului dintr-o companie în alta ca soluție să câștigi repede bani mulți. Oamenii au început să aprecieze, să își dorească un parcurs axat pe dezvoltare personală, de expertiză , care se poate croi numai alături de companii reziliente, care au demonstrat flexibilitate și tenacitate în timp, inovație, în context politic sau economic atât de … schimbator. Reziliența e un bun indicator de competență în business.”

Resurse umane și integrarea locală
Ce a găsit De’Longhi în România? „În primul rând, un bazin bun de recrutare de oameni cu competențe necesare pe toate nivelurile, bazin care este în continuare accesibil. De’Longhi are acum la Cluj peste 3.000 de oameni. Asta se construiește în timp, cu rabdare, competențe pe care le crești și le dezvolți, oameni care cresc în timp”, ne-a spus Carmen Petcu. Apoi, „o relație permanent bună, foarte bună, cu toată administrația locală, regională. O relație de parteneriat, cu respect și considerație.”
De’Longhi România a investit indirect în mediul de afaceri regional, a atras parteneri mai mari sau mai mici care și-au deschis sau dezvoltat filiale și linii de producție dedicate în zonă.
Astfel, „orice ai avea nevoie, în Nord-Vest găsești sigur o companie, două sau trei chiar, care știu să facă ce ai nevoie si la o calitate corecta. [...] Diversitatea ocupațională în regiune e o resursă pe care trebuie să ne bazăm - tocmai ca sa putem să ne concentrăm pe domeniul nostru de expertiză.”
Perspective viitoare
Cum vede De'Longhi viitorul în România? Optimist, dar cu precauție ca întotdeauna, cu ochii la piața și economia globală, care este acum marcată de evenimente și schimbări majore.
„Uzina de la Satu Mare e la început de drum, o picătură, da, vom înainta, dar cu multă precauție. E normal.”
Rezultate și impact
Chiar și când vorbește de succese din trecut, Carmen Petcu o face precaut, calculat.
„Tot ce am construit la Cluj a fost din fericire în pantă ascendentă. Gradul de autonomie pe competențe tehnice, pe capabilitatea și seriozitatea de a duce la bun sfârșit investiții, programe de dezvoltare, toate au creat o referință pentru De’Longhi. Am primit un “vot de încredere” să pornim uzina în Salonta în 2020 - nu a fost un proiect simplu, dar astăzi e o uzină cu rezultate bune, cu o echipă matură; deși începutul a fost greu, am învățat împreună repede. În România lumea învață repede. Și când am pornit Satu Mare, am folosit foarte mult experiența acumulată, mulți din oamenii cu care am pornit Salonta.”
„Cred că “act local, play local” este o șansă pentru oricine dorește să crească un business în România. Indiferent de structura capitalului, consider că producția, manufacturing la noi în țară, e o expertiză dovedită în timp și în multe industrii - reușim să facem ce trebuie când trebuie.”
„Sunt foarte mândră de ce se produce în România. Atâta vreme cât se produce în această țară, fără diferențiere că e o companie românească sau una cu capital străin, e un câștig pentru tot mediul economic. Un câștig de durată.”
„Semnul cel mai bun că o companie capătă încredere în România e momentul în care, dincolo de valul întâi, au investit încă un Euro. Pentru că o astfel de investiție se activează pe baza indicatorilor financiari interni de competitivitate. Nu este altă cale. La fel se întâmplă în China, Franta sau Bulgaria.”

Lecții și recomandări pentru alți investitori
Nu totul e lapte și miere, cum chiar Carmen Petcu o spune deschis. Legislația nu e întotdeauna ce ar trebui să fie și primul Euro e cel mai greu de investit. Pe wishlist-ul ei sunt multe, precum drumuri lărgite în cadrul parcului industrial de la Jucu, digitalizare, energie electrică verde și ieftină, o uzină integrată și automatizată…dar și alte multe, multe îmbunătățiri.
Ce ar recomanda Carmen Petcu altor companii? Chiar și în contextul actual mai sensibil, mai convulsionat…„să vină, să muncească pentru un orizont rezonabil de timp, să aducă expertiză și calitatea / eficiența muncii. Nu mai e loc de “un tun”. România încă are un foarte bun potențial de creștere.”