PLATFORMA INNO

 

INNO este un departament în cadrul ADR Nord-Vest înființat în 2019 cu misiunea de a contribui la dezvoltarea regională prin atragerea investițiilor străine și dezvoltarea ecosistemului de inovare.

Platforma INNO 2.0 este un instrument al ADR Nord-Vest dezvoltată ca punct de interacțiune a stakeholderilor regionali din ecosistemul de inovare (IMMuri, universități, entități financiare, autorități publice, ONGuri și alte organizații) cu scopul de a crește competitivitatea regională prin sprijinirea accesului la transfer tehnologic și dezvoltarea unei economii care are la bază inovarea. Mai mult decât atât, platforma promovează regiunea și facilitează accesul investitorilor (străini și autohtoni) în regiune oferind informații relevante și un punct de contact cu experții ADR NV.

Istoric platformă

Un produs digital începe de la o idee, de la o viziune. Ca să fie dezvoltat și să treacă testul validării, trebuie să poată răspunde unui set amplu de întrebări. Proiectul INNO nu a fost cu nimic diferit. Pornind de la consultări cu mediul academic și de cercetare, mediul privat dar și cel public, INNO a avut la bază un set de nevoi identificate la nivel regional și a vizat să fie un instrument regional pentru potențialii investitori din regiune.

MVP

MVP-ul (minimum viable product) care a funcționat în ultimii ani a fost poate mult prea generos pentru un MVP, dar ne-a permis testarea diverselor nevoi care pot fi acoperite prin platformă, a modului în care ecosistemul regional se raportează la un astfel de instrument. Am reușit astfel să ajungem în punctul în care să îmbunătățim produsul digital, printr-o schimbare de focus nu numai a acestuia dar și a viziunii de ansamblu a departamentului INNO.

Dacă la început întreaga interacțiune era propusă a se desfășura exclusiv prin platformă, interacțiunile cu actorii regionali și internaționali (potențiali investitori) ne-au convins să schimbăm focusul. Deși în continuare INNO este o platformă care se adresează investițiilor și inovării, și pune la dispoziție unelte online care să faciliteze interacțiunea dintre utilizatori, aceasta primește și o componentă offline, prin servicii personalizate în funcție de nevoile utilizatorilor și prin programe de educare. Astfel, un investitor interesat de regiune nu va trebui să-și caute singur informația, să ia legătura direct cu instituțiile care pot fi relevante pentru el, acest pas fiind acum intermediat de experții departamentului. Similar, un startup care caută să-și îmbunătățească ideea va putea participa la programe de formare și va primi sprijinul experților INNO.

Mai mult, punem acum accentul pe promovarea ideilor inovatoare din regiune (fie că vin din mediul academic sau din afara acestuia), printr-un Portofoliu Regional de Proiecte Inovatoare, portofoliu care are ca scop promovarea regiunii, a ideilor în sine și crearea de legături între actorii relevanți (finanțatori, potențiali parteneri).

O componentă majoră rămâne în continuare cea de open innovation, atât companiile cât și alte instituții având la dispoziție un instrument prin care să poată identifica soluții potrivite pentru provocările lor.

Poate una dintre schimbările majore însă este curatorierea informației, culegerea și promovarea datelor de la actorii regionali, fără a mai fi nevoie de un efort considerabil din partea acestora de gestionare a informației de pe platformă. Experții noștri culeg informațiile relevante pe care ulterior le publică sub forma analizelor, a oportunităților de afaceri, sau în rapoarte punctuale, la cererea diverșilor potențiali investitori.

Dacă inițial INNO era un one-stop-shop la nivelul regiunii, adresând nevoi ale unor grupuri foarte diferite de actori, noul INNO se concentrează pe investiții, inovare și antreprenoriat și pune în centrul activității sale conectarea nevoilor cu soluții inovatoare, promovarea inovării din regiunea Nord-Vest și promovarea regiunii la modul general.

Sperăm că această simplificare va fi primită cu deschidere de către ecosistemul regional și că instrumentele pe care le vom pune la dispoziția organizațiilor din regiune să aibă o rată de adopție semnificativă. Dorim să generăm schimbarea modului în care organizațiile se conectează între ele, prin promovarea transferului tehnologic, a inovării și a dialogului. Let’s INNO together!

 

Investori străini în regiune

 

 

Laviniu Chiș, șeful departamentului, ne explică cum poate această inițiativă să atragă în mod activ investitorii străini și care sunt cele mai importante aspecte la care aceștia se uită când iau decizia să investească.

Ce este INNO?

INNO își asumă rolul de punct principal de contact în relația cu investitorii din afara regiunii Nord-Vest. Activitatea echipei se extinde și în mediul online prin intermediul platformei INNO.ro, unde mapăm ecosistemul de afaceri și inovare, și punem la dispoziție un spațiu de interacțiune pentru soluționarea nevoilor investitorilor și inovatorilor din regiune.

Care sunt problemele pe care departamentul INNO le rezolvă?

Cele două probleme majore pe care ne concentram eforturile sunt atragerea investitorilor în regiune și dezvoltarea ecosistemului regional de inovare. Cele două direcții merg mână în mână, încurajarea și promovarea inovării și a transferului tehnologic având potențialul de a atrage tot mai mulți investitori. Dar acești potențiali investitori au nevoie de un punct de contact în regiune, de cineva care să îi ghideze, să le furnizeze informații și să îi introducă în rețelele de networking indispensabile succesului afacerii lor. Serviciile suport furnizate de INNO atât pe partea de inovare, cât și pe cea de investiții adresează direct aceste nevoi identificate în regiune.

Ce poate face echipa INNO pentru investitori?

În calitate de punct principal de contact la nivel regional, sprijinim investitorii cu informații despre proprietățile imobiliare disponibile, granturile și ajutoarele de stat pe care le pot accesa, realizăm rapoarte și analize despre infrastructura din vecinătatea proprietăților, despre regimul juridic și fiscal din România, organizăm întâlniri private cu autoritățile locale, businessuri care au ales deja Nord-Vestul, firme de resurse umane, cabinete de avocatură sau alte entități relevante. Pe scurt, INNO oferă servicii suport pe toată durata procesului, de la primele întrebări, până la producție și furnizează orice informație de care ar putea să aibă nevoie pentru a lua o decizie calculată.

Cum a afectat pandemia relațiile cu investitorii în 2021?

Efectele pandemiei și ale restricțiilor au fost resimțite și de noi, în special în organizarea vizitelor pentru inspectarea locațiilor. Multe dintre acestea au fost amânate, dar, încă de la începutul noului an am observat că revenim pe drumul cel bun, cu tot mai mulți investitori programându-și vizita în România.

De unde vin cele mai multe cereri?

Majoritatea cererilor pentru investiții în 2021 au venit din Germania, Polonia, Croația și Cehia. Unele din ele ajung la noi prin canale directe, iar altele vin prin canale secundare precum camerele de comerț străine, firme de consultanță, sau alți investitori străini deja stabiliți în țară.

La ce se uită investitorii când iau decizia de a investi?

Investitorii de obicei se uită la o multitudine de factori, iar ponderea acestora în decizia finală este influențată de scopul, tipul, valoarea și domeniul investiției. Dacă ar fi să fac un top cu cele mai importante informații de care au nevoie, pe primul loc ar fi poziționarea proprietății în raport cu infrastructura. Aici mă refer atât la infrastructura rutieră, cât și la utilități și telecomunicații. Pe locul al doilea ar fi disponibilitatea și nivelul de calificare al forței de muncă. Valoarea de achiziție a proprietății se află pe locul trei, iar pe patru este pachetul de facilități oferite de autoritățile locale și ajutoarele de stat disponibile. La final, pe locul cinci, investitorii se uită și la ce companii străine își desfășoară activitatea în acea locație și cum performează.

Cum s-a încheiat 2021 din acest punct de vedere?

În 2021 am intermediat 8 solicitări din partea investitorilor externi, ceea ce înseamnă o valoare totală a investițiilor de peste 300 milioane de euro și peste 1000 de locuri de muncă nou create. De asemenea, am identificat mai bine de 30 de proprietăți imobiliare cu potențial în atragerea investitorilor și am dezvoltat un instrument digital, o hartă interactivă, care să ajute investitorii în faza inițială de prospectare a locațiilor ideale pentru afacerile lor.

Ce face acest instrument?

Practic este o hartă intuitivă inspirată de Google Maps pe care afișăm exclusiv detaliile terenurilor: dimensiune, formă, poziționarea acestora față de infrastructură, utilități, telecomunicații ș.a.m.d.  Utilizatorii pot să vadă inclusiv infrastructura în curs de construcție sau dezvoltare, ceea ce le permite să ia decizii și din perspectiva condițiilor viitoare.

Care sunt cele mai mari provocări în atragerea investitorilor?

Prima și cea mai importantă este concurența statelor vecine. Ungaria este foarte proactivă și eficientă din acest punct de vedere, ceea ce o face să fie principalul nostru competitor. O altă provocare este lipsa datelor despre infrastructură. Sunt încă multe zone la nivelul regiunii care nu au informații clare despre infrastructura electrică, de gaz, apă sau canalizare, date tehnice legate de capacități, putere ș.a.m.d., informații extrem de importante pentru investitori. Ultima provocare o reprezintă modul mai degrabă pasiv în care sunt atrase investițiile la noi în țară, acestea nefiind puse pe lista priorităților. Dar tocmai acest aspect încearcă INNO să îl schimbe!